-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12863 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

جريان فرد شراب خور (عرق خور) را توضيح دهيد؟



آثار شوم آزادي مشروبات الكلي

خوردن مشروبات الكلي در ميان ساير كارهاي مزاحم عقل و تدبير، تنها عملي است كه سر و كارش مستقيماً با عقل و شعور مي باشد و تنها به منظور كشتن تعقل و تقويت عواطف بي سرپرست انجام داده مي شود.

به همين جهت آثار شوم و نتيجه هاي زشت و ناهنجاري كه پيوسته از جهت بهداشت اخلاق و روان و دين در افراد و در جامعه هاي بشري بسط و توسعه مي دهد؛ به هيچ وجه قابل انكار نبوده و پوشيده نيست. اكنون سالي از تاريخ انسانيّت نميگذرد كه ميليون ها بيمار الكلي به بيماري هاي گوناگون از قبيل بيماري مري و معده و ريه و كبد و اعصاب و غيرذلك، گرفتار نشده و در بيمارستان ها بستري نشوند.

سالي نمي گذرد كه جمعيت انبوهي از مجانين الكلي به تيمارستان ها منتقل نشوند، سالي نمي گذرد كه ميليون ها اشخاص، كنترل اخلاقي خود را از دست ندهند و يا به انحرافات رواني و گرفتاري هاي فكري مبتلا نشوند، سالي نمي گذرند كه اين سمّ مهلك، بشر را به صدها ميليون قتل و خودكشي و جنايت و دزدي و خيانت و عِرض فروشي و رسوايي و پرده دري و افشاي اسرار و بدگويي و بدزباني و ايذاء و اذيت، هدايت نكند و يا اوقات زيادي، افراد شريف انسان را در حالي كه مانند حيوان وحشي پاي بند هيچ قانون و مقرراتي نيستند، اسير و زنداني نكند.

تعقل پاكي كه روزانه به واسطة استعمال صدها ميليون ليتر مشروبات الكلي از دست جامعه انساني مي رود، ضايعة اسفناك و جبران ناپذيري است، و البته از نقطه نظر رواني از جامعة انساني كه پيوسته همه يا قسمت اعظم مميز انسانيت خود را (تعقل صحيح و پاك) از دست مي دهند، نبايد اميد خير و انتظار خوشبختي عمومي داشت.

قرآن شريف براي اولين بار كه از نوشيدن مِي نهي مي كند، به طور اجمال به همه مفاسد فردي و اجتماعي وي اشاره كرده و آن را اثم نام نهاده يعني كار زشتي كه دنبالة نامطلوب داشته و محروميت هايي بار مي آورد. (1)

و براي آخرين بار كه در نهايت تأكيد نهي مي كند، مخصوصاً به دو نوع از مفاسد و مضرات اين عمل اشاره مي كند كه رخنه يافتن آنها به جامعة انسانيّت، اركان جامعه بشري را سست و بالاخره كاخ سعادت عمومي را به طور قطع سرنگون خواهد كرد.

در جاي ديگر مي فرمايد: شيطان قصد آن دارد كه به وسيلة شراب و قمار ميان شما عداوت و كينه برانگيزد و شما را از ذكر و ياد خداوند و نماز باز دارد. (2)

بسيار واضح است كه تنها هدف تعليمات اسلامي تشكيل يك اجتماع صالحي است كه الفت و التيام در وي حكومت كند و همة افراد آن، خودشان را در پيشگاه خدايي مسؤول اجراي قوانين انساني كه ضامن سعادتشان مي باشد، بدانند، و در هيچ حال خدا را فراموش نكنند و به مسؤوليت خود بي اعتنا نباشند.

اين است آن چه اجمالاً در قرآن شريف در مقام قانون گذاري بيان شده است و آن چه از مقام نبوت در اين باب نقل شده بيرون از حد بوده و همة مضرات جسماني و روحاني خمر را تفصيلاً بيان مي نمايد. (3)































منابع و مآخذ:

1. سوره مباركه اعراف/آيه33

2. سوره مباركه مائده/آيه91

معنويت تشيّع، تأليف مرحوم علامه طباطبايي، ص172

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.